16-jarige steft door pilgebruik

De 16-jarige Shannon Deakin had de pil Dianette één maand gebruikt tegen acne. Ze was vier weken gestopt, toen ze hevige pijn voelde in haar dijbeen. Ze ging naar een arts die een diepveneuze trombose uitsloot en haar antibiotica gaf. Twaalf uur later, op 4 december 2011, was ze overleden. De autopsie gaf aan dat ze door een embolie gestorven was, een bloedklonter die van haar been naar haar borst was gegaan.

De pil werd voorgeschreven voor acne. Algemeen wordt aangegeven dat dit pas mag indien alle andere middelen niet helpen.

Volgens haematologe dr. Rhona Maclean was het risico met Dianette zeer laag, maar wel het hoogste tijdens de eerste zes maanden pilgebruik. Het risico ligt bij de doorsneebevolking op 5 à 10 op 100 000, bij pilgebruik is dat 40 vrouwen op 100 000.

Bron: The Daily Mail, 23 November 2012

Posted in Medisch, Nieuwsitems, Psycho-pedagogisch.